۱۳۸۶ شهریور ۲۷, سه‌شنبه

عزیز الدین نسفی و انسان کامل

شرح مختصری در باره عزیز الدین نسفی را قبلا در......... اینجا............. نوشته ام
حال معرفی مجموعه رسائل مشهور به کتاب انسان کامل از زبان خود نویسنده
اما بعد. چنین گوید اضعف ضعفا و خادم فقراعزیز بن محمد النسفی که جماعت درویشان-کثر هم الله-از ین بیچاره درخواست کردندکه می باید چند رساله جمع کنید در علومی که دانستن آن ضرورت است مر سالکان را.تا مارا مونس و دستوری باشدو تو را ذخیره و یادگاری بشود. گفتم : علومی که دانستن آن ضرورت است مر سالکان را بسیار است .اگر جمله بیاورم دراز شود آنچه شما درخواست کنید جمع کنم
آنچه درخواست کردند اجابت کردم و از خداوند تعالی مدد و یاری خواستم تا از خطا و زلل نگاه دارد"انه علی مایشاء قدیر و بالاجابه جدیر " .بیست رساله جمع کردم .ده چنان است که مبتدی ومنتهی را از آن نصیب باشد .مبتدی را ایمان پدید آید و منتهی رااطمینان زیادت شود . و ده چنان است که جز منتهی را از آن نصیب نباشد.و بپیش از رسائل پنج فصل نوشتم که هر یکی در این راه اصلی است .و جمله را در دو جلد جمع کردم . و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب
حال نصیحتی از این عارف
ای درویش ! در بند آن مباش که علم و حکمت بسیار خوانی و خود را عالم و حکیم نام نهی
و در بند آن مباش که طاعت و عبادت بسیار کنی و خود را عابد و شیخ نام کنی
که این همه بلا و عذاب است
از علم و حکمت به قدر ضرورت کفایت کن و آنچه نافع است بدست آر
و از طاعت و عبادت به قدر ضرورت بسنده کن و آنچه ما لا بد است به جای آر
و در بند آن باش که بعد از شناخت خدای طهارت نفس حاصل کنی
و بی آزار و راحت رسان شوی
که نجات آدمی در این است

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

مثل هميشه جالب و خواندني بود متشكرم

ناشناس گفت...

از محبت شما در وب دبيرستان ممنون.حضور جنابعالي و ديگر دبيران عاليقدر و دلسوز سبب موفقيت است .از همه شما متشكريم

ناشناس گفت...

جناب در وب تغييراتي شد .بازديد بفرماييد و اعلام نظر تا رهنمود شما را اجرا كنيم

ناشناس گفت...

(ترانه هاي پريا)يادم رفت در كامنت بالا قيد كنم .گفتم شايد متوجه نشويد .چاكريم

ناشناس گفت...

خيلي خيلي جاي شما خالي است اميدوارم هر چه زودتر كامپيوتر شما درست شود .وما بيشتر در محضر شما باشيم .

ناشناس گفت...

مطرب عزيز قدمت در خانه پدر خوش .خوشحاليم كه دو باره از نوشته هاي زيباي شما بهره مي بريم

ناشناس گفت...

از حضور مجدد شما در خانه پدر بسيار خوشحال شديم .اميدواريم هميشه موفق باشيد

ناشناس گفت...

خیلی خوش آمدید به خانه پدر واقعا بدون شما صفا نداشت

ناشناس گفت...

بالاخره صفحه باز شد.چرا فکر کردی من جوجو هستم؟ممنون از لطفتت

ناشناس گفت...

به تعبییر عزیز نسفی ( الانسان الکامل) :" اگر بیمار خواهد که به کتب طب علاج خود کند هرگز صحت نیابد، حضور طبیب باید و فرمانبرداری بیمار ، تا رنج و علت بر خیزد "
باسلامی دوباره... حضور گرم و رهنمودهای شما
مایه سرافرازی و افتخار است...سربلند باشید...

ناشناس گفت...

با سلام
هميشه كار هاي شما استثنايي است وخوشحالم كه با وب شما سفر ميروم
در ضمن خانقاه صفي عليشاه كه در كر مانشاه است توسط پدر بزرگ من كه مريد حيران عليشاه بوده ساخته شده كه خود ايشان وهمسرشان كه نوه محمد عليشاه قاجار هستند در اين مكان دفن ميباشند بدليل ارادتي كه پدر بزرگم به حيران عليشاه داشته نا فاميل خود را از دولتشاهي به حيراني تغيير داداه
حسنخان حيراني ملقب به صارم السلطنه والي غرب بوده اند وبعد از انقلاب ما ديگر از اين خانقاه خبري نداريم چون توليت اش از ما گرفته شد
دلم مي خواهد بدانم آنجا در چه وضعيتي است