۱۳۸۶ مهر ۲۷, جمعه

شصت و سومین سال تولد سرود جاودانه ای ایران را به همه ایرانیان پاکنهاد تبریک می گویم

وبلاگ موسیقی ما به مدیریت جناب هوشنگ سامانی را در پیوند های ادبی و هنری خودم آورده ام . اما این مانع از آن نمی شود که مطلب خاصی از این وبلاگ را جداگانه معرفی نکنم . امروز که مصادف است با شصت و سومین سال تولد سرود زیبا و جاودانه " ای ایران "در وبگردیهای روزانه ام مطلب جامعی در این مورد در " موسیقی ما " دیدم
ای کاش جناب سامانی به برداشتی از این سرود که در فیلم " ای ایران " ساخته ناصر تقوائی به آن پرداخته شده بود هم اشاره ای می کردند

۷ نظر:

ناشناس گفت...

بدون شک این سرود یکی از جاودانه های فرهنگ ما است . از یادآوریهای به موقع شما ممنونیم

ناشناس گفت...

دوست عزیز نمیدانم به چه علت گاهی وبلاگ شما و ما که البته هردو بلاگ اسپات هستند در باز کردن قسمت نظرات برای بقیه دچار مشگل میشود و دوستان نمیتوانند کامنت بگذارند.من سعی کردم بخشی از قالب وبلاگ را کم کنم که بارگذاری صفحه آسانتر باشد اگر شما پیشنهادی دارید ممنون میشوم بدانم

ناشناس گفت...

سلام.راستش نمی دونم چرا وبلاگ ما برای شما باز نمیشه.تنها کسی هستید که این مشکل رو دارید.ما هم یه مشکل داریم با وبلاگ شمل.صفحه کامنتتون برای ما باز نمیشه.به هزار بار اومدن میتونیم براتون کامنت بدیم

ناشناس گفت...

هميشه بهترين ها را در وب شما مي بينيم .يكي از زيباترين سرود ها اين سرود زيبا ي (اي ايران مي باشد ) از ياد آوري شما ممنون .نكته سنجي شما هميشه جالب است

ناشناس گفت...

مختصری بر تاریخچه این سرود:در سال1323 زمان اشغال ايران از سوى متفقين حسین گل گلاب تصنیف سرای معروف از خيابان هدايت در تهران عبور مى كرده كه میبیند يك سرباز اجنبی مشغول كتك زدن يك ايرانى است. -روايت ديگرى از زبان گل گلاب از مشاهده بدرفتارى سربازان آمريكائى با زنان و دختران در خيابان مى گويد- قضيه هرگونه كه بوده، آرامش درونى گل گلاب را به هم ريخته و او با چشمانی اشک الود در دفتر انجمن موسيقى ملى- به استودیوی روح الله خالقى رفته و ماجرا رابرای غلامحسین بنان بازگفته و او را نيز متأثر ساخته است.و با همان حالت تأثرکاغذ و قلمی طلب کرده وسرودای ایران را میسراید. یکی از ویژگیهای منحصر بفرد این سرود استفاده از لغات فارسی میباشد و در آن از هیچ لغت غیر فارسی و یا عربی استفاده نشده ! و با لحنی دلنشین و عامیانه پیغامی بزرگ را برای تمام اقشار چه کوچک و چه بزرگ میرساند

ناشناس گفت...

صبح بخير دوست گل
من عاشق دلباخته الموت و مست آب چشمه هاي كوههاي رفيعش هستم . اما به ندرت اگر مكانهاي بكري چون ازغد مرا به وجد بياورد به معرفيش مي پردازم . هر چند اين معرفي ها به تخريب مكانهاي بكر طبيعت كمك مي كند . از اينكه با نظر و پيشنهادتون به شبهاي الموت قوت مي بخشيد سپاسگذارم

ناشناس گفت...

سلام
از وقتي كه اين سرود را سال اول دبستان سر صف مي خوانديم من ميشنيدم وتا هم اكنون اشگ غرور مي ريزم
اي ايرا اي مرز پر گهر اي خاك ات سر چشمه هنر
ودر تمام طول شنيدن اين سرود تمام وجودم عشق ميهن است خاك خوب من پاك بمان ومرا در برگير