۱۳۸۶ دی ۲۳, یکشنبه

استاد احمد آشور پور در گذ شت


احمد آشور پوردر سال 1296 در انزلی بدنیا آمد .خودش می گوید از 22 سالگی شروع به خواندن کرده است.در موسیقی غنی گیلان زمین با استفاده از ریتم والس سبک نوی را در موسیقی این خطه ارائه نمود .اغلب ترانه های آشور پور با دو گویش فارسی و گیلکی ارائه شده است .من با نغمات دلنشینی که از آشور پور به جا مانده است خاطرات خوشی دارم ."زهره " اش را در کوه دسته جمعی میخواندیم وقتی که راه می رفتیم و "خروس خوان " ش را وقتی دور آتش نشسته بودیم
چند سالی هم هست که روز اول سال نو را با ترانه "نوروز "ش آغاز می کنم .
روانش شاد
سال گذشته وقتی برای رسیدن نوروز ترانه های بهاری را در وبلاگ "فقط برای تو " قرار میدادم یک روز هم ترانه نوروز آشور پور را گذاشتم و از بینندگان وبلاگم خواستم که اگر کسی در مورد استاد آشور پور اطلاعی دارد مرا هم در جریان بگذارد .با محبتی که جناب علیخانی نمودند من با وبلاگ "تادانه " ی ایشان آشنا شدم که گنجینه ای ست هم در مورد استاد آشور پور و هم در دیگر زمینه های ادبی . عکس بالا هم از تا دانه است
برای دانلود ترانه ها روی آنها کلیک کنید

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خدا بيامرزد و رحمتش فرمايد كه آثار جاويداني از خودش به يادگار گذاشته .از توجه شما ممنون كه ما را با اين عزيزان آشنا مي كنيد

ptoreini گفت...

من از آشورپور چند چيز بيشتر نمي دونم! داستانه اينكه وقتي از روسيه بر مي گرده با كشتي,جلوي سربازا شروع مي كنه به خوندن! و اينكه با آشناييه دورادور يادمه پدرم تونست با واسطه نواراشو از آرشيوه خودش ازانزلي بگيره
و يك كتاب كه تمامه ترانهاش هست
و اينكه ديروز پدرم بهم خبر داد فوت كردن!!