۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

مقبره پير شاليار در اورامان تخت



فرقی نمی کند کجای ایران باشی .هرجا که باشی و مشکلی داشته باشی سعی می کنی به طریقی راهی به ماوراء طبیعت پیدا کنی و مشکلت را بیان کنی .خاموش نخی می بندی به درختی یا به پنجره مزار پیری یا به مقبره ی امازاده ای متوسل می شوی .تفاوتی هم نمی کند شیعه باشی یا سنی . کرد باشی یا ترک یا لر یا فارس یا بلوچ .
اینجا مقبره پیر شالیار است در اورامان تخت در کردستان .
اورامان تخت روستای زیبائی ست در دل کوهستانهای سربه فلک کشیده ی کردستان .با پشتوانه ی چند هزار ساله . می گویند آخرین موبد زرتشتی در اینجا دفن شده است .
باید بگویم ماسوله شبیه به اینجاست . اصلا همه روستاهایی که در دامنه ی شیبهای تند یک کوهستان بنا می شوند شبیه هم هستند .حال ماسوله باشد در شمال یا اورامان تخت باشد در غرب یا کنگ باشد در شرق .
آنچه اورامانات و بخصوص اورامان تخت را از سایر جاهای ایران متمایز می کند صعب العبور بودن منطقه است . باید بروی و ببینی که چقدر عقب نگهداشته شده است یکی به علت کرد بودن ودیگری به دلیل سنی نشین بودن وهمین ها مشکلات مردمش را چند برابر می کند که این چنین به ماورا ء طبیعت چنگ می زنند .
می بیند که بجای تکه ای نخ چند متر پارچه بسته است .معلوم می شود دلش خیلی پر درد بوده است که چنین متوسل شده است .
برای همه ی آنها از خدواند رفع گرفتاری وگشایش کار آرزو می کنم

۹ نظر:

صبا گفت...

متشکر

ستاره گفت...

بزرگواريد و قابل احترام

ستاره گفت...

مطرب عزیز از اینکه در جشن ما شرکت کردید صمیمانه از شما تشکر می کنم ودوباره از لطف شما برای اینکه دعوت اینحانب رو پذیرفتید سپاسگزارم[گل]

عالی پیام ( هالو) گفت...

درود بر تو
اشتباه همیشه هم بد نیست. مثل همین مورد که اسباب آشنایی مرا با هنرمندی چون تو فراهم آورد. از آشنایی ات خرسندم و از ستاره ی عزیز که موجبات این آشنایی را فراهم آورد سپاسگزارم. از مطالب جالب وبلاگت هم بهرمند شدم. حتمن سفر به اورامان را در برنامه هایم قرار خواهم داد. این تصاویر که دیوانه کننده است. باید رفت و دید.

Ali_Yas19 گفت...

سلام

خانه پدر گفت...

خانه پدر4 ساله شد

خانه پدر گفت...

سال نو مبارک

خانه پدر گفت...

روزمعلم به شما مبارک.

خانه پدر گفت...

روز معلم مبارک