۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

روستای نگل (negel)و قرآن نفیس آن

تصویری از قرآن نگل
چند تن از اهالی روستا در کنار مسجد زیبای آن
در 60 کیلومتری غرب سنندج در جاده مریوان روستای زیبائی قرار دارد به نام "نگل" .
آنچه این روستارا روحانی کرده وجود قرآن نفیسی است که به خط کوفی و تزیینات آب طلابر روی پوست آهو نوشته شده است .ابعاد قرآن 60سانتی متر طول 22 سانتی متر عرض و 15 سانتی متر ضخامت ست .
معروف ست که این قرآن یکی از قرآنهایی ست که در زمان خلیفه سوم "عثمان بن عفان " نوشته شده و برای چهار اقلیم مسلمان نشین جهان ارسال شده است .
این که این قرآن چگونه از این روستا سر در آورده است مشخص نیست ولی روایتهایی سینه به سینه از گذشتگان نقل میکنند که از همه آنها مقبولتر این داستان ست که نقل می کنم :
در حدود 1000 سال پیش چوپانی گوسفندانش را بری چرا به این محل می آورد . گوسفندان مشغول چرا می شوند و چوپان به استراحت می پردازد که گلی زیبا توجهش را جلب می کند .گلبرگهای گل هر کدام به یک رنگ بوده اند و این موضوع چوپان را ترغیب می کند که گل را از ریشه در آورد و با خود به روستا ببرد .چوپان مشغول کندن اطراف گل می شود که ناگهان زیر پایش فرو می ریزد در زیر پای چوپان و در عمق یک متری صندوقچه ای قرار داشته است که چوپان به تنهایی موفق به در آوردن و حمل آن به روستا نمی شود . از اینرو به کمک اهالی روستا صندوقچه را از دل خاک بیرون می آورند و به روستا می برند . درون این صندوقچه قرآن نفیسی قرار داشته است . اهالی محل و روستاهای اطراف برای حفاظت از این قرآن مسجدی بنا می کنند . در گذر زمان عده زیادی برای سرقت این قرآن اقدام کرده اند که خوشبختانه موفق به این عمل نشده اند .

۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

قره کلیسا


بین چالدران و ماکو در آذربایجان غربی روستایی ست به نام قره کلیسا که البته ساکنان فعلی آن مسلمان هستند .
در این روستا دوخانواده بیشتر زندگی نمی کنند . نگهبان کلیسا می گفت در دهه 60 در این روستا مسیحیان زندگی می کردند ولی کوچ کردند و رفتند و حالا مسلمانها ساکن شده اند . روستای فقیری ست بچه های کوچک ساکن روستا دور اتومبیل من جمع شده بودند و پول می خواستند برای خریدن کیف مدرسه .
کلیسای واقع در این روستا خیلی قدیمی ست و ساخت آن به اوائل دوره مسیحیت برمی گردد
قسمتی از ساختمان کلیسا که محراب در آن واقع شده نمایی از سنگهای سیاهرنگ دارد و این قسمت قدیمی ست اما قسمتی که از سنگهای سفید ساخته شده جدید است ولی ساختمان آن هم مربوط به قرن 14 میلادی ست
بقیه عکسهایی را که گرفته ام دراینجا ببینید .
توضیحات ویکیپدیا در باره قره کلیسا

۱۳۸۸ تیر ۱۵, دوشنبه

گلهای زیبای الموت

این گلها مربوط به دامنه کوه سیالان در الموت قزوین هستند .
عکسهای دیگری از منطقه الموت را می توانید در اینجا ببینید .

۱۳۸۸ تیر ۱۴, یکشنبه

هرانک و مهربانیهای ننه مه لقا

شالیزار ی متعلق به خانواده رشوند
بزرگترین درخت گردوی هرانک که متاسفانه امسال گردو ندارد
ننه مه لقای مهربان
شالیزار ی در هرانک در دوردست تصویر سیالان نمایان ست
توفیقی دست داد و هفته گذشته من و خانواده ام مهمان جناب رشوند در هرانک بودیم.
از مهربانیهای خانواده رشوند و بویژه "ننه مه لقا" مادر خانواده بهرهمند شدیم .
خداوند همه شان را در پناه خودش حفظ کند وبه سفره شان برکت دهد .