۱۳۸۷ تیر ۲, یکشنبه

کنسرت محمد رضا شجریان و گروه شهناز تابستان 87

دیشب رفته بودم کنسرت آقای شجریان و گروه شهناز .
دو سال است که در تابستان با شوقی کودکانه و با مشکلات فراوان بلیطی تهیه می کنم و به کنسرت استاد میروم تا دلی تازه کرده باشم .
امسال بعد از این کنسرت پشیمان شدم از زحماتی که برای تهیه ی بلیطش کشیدم .
اعضای کروه شهناز که رهبری آن را جناب درخشانی به عهده دارند همکی جوان اند و آنطور هم که شنیدم در موقع تمرین گروه رهبر محترم در خارج از کشور بودند و اعضای گروه خودشان تمرین می کردند !
حال می توان حدس زد که این کار چگونه کاری ست .
قوز باالا قوز قضیه ساز گوشخراش "قیچک باس " بود که که همان اول در پیش در آمد به صدا در آمد و پیش در آمد هایون را خراب کرد.
اگر کسی برای اولین بار بخواهد دستگاه "همایون " را بشنود باشنیدن این کار برای همیشه همایون را به فرا موشی می سپارد .
از همایون گلهای تازه شماره 100 تا این همایون تفاوت از زمین تا آسمان ست .
متاسفانه بعضی وقتها باشنین بعضی آثار موسیقیدانهای در حال حاضر فعال ایرانی به این نتیجه میرسم که نه تنها چیزی برای عرضه کردن ندارند بلکه اقتباس کنندگان خوبی هم نیستند . تصنیف " باد صبا " که در این کنسرت اجرا شد از جمله این آثار ست .
گلچین کردن ملودیهای زیبا از کارهای دیگران و کنارهم قرادادنشان بدون آن که پیوند درستی با هم پیدا کرده باشند از دیگر معایت این کنسرت بود که در سرتاسر کار به چشم می خورد .
تابه حل فقط خانم قشنگ کامکار بود که در ارکستر کامکارها صدای سازش را فقط خودش می شنید حال خانم مژگان شجریان هم عهده دار این نقش شده است .مضافا این که در طول اجرای برنامه بارها روسریش را درست می کرد و ساز نمی زد !
تا کی می توان شنونده ی مشتاق موسیقی ایرانی را با نام شجریان به کنسرت آورد ؟
تا کی آقای شجریان می تواند بخواند و خوب هم بخواند ؟
حضور موفق در صحنه ی آواز ایرانی همیشه در "خواندن " خلاصه نمی شود بدون شک راههای دیگری هم وجود دارد که استاد شجریان به آن واقف هستند و هر زمان یکی از آنها ست که هنرمند را در اوج نگه میدارد .


۱۳۸۷ خرداد ۳۰, پنجشنبه

مطربانه یکساله شد

سی خرداد سال گذشته بعد از این که سایت "میهن بلاگ " دچار مشکل شد و من دیگر نتوانستم به مطالبم دسترسی داشته باشم به سایت "بلاگ اسپات " آمدم . این سایت اشکالهای زیادی دارد از جمله این که نظر نوشتن در آن خیلی مشکل است اما امکانات خیلی زیادی هم دارد از جمله این که برای گداشتن عکس نیاز به هاست دیگری ندارم .
آنچه در این یکسال در "مطربانه "آمده است بیشتر نقش دفترچه ی خاطرات داشته است از همه جورش . یادداشتهایی از سر دلتنگی عکسهایی از نقاط مختلف ایران و چند ترانه که فقط با اینتر نت پر سرعت قابل دانلود شدن بودند . اینها را نمی شود وبلاگ نویسی گفت .اصولا من ادعای چنین کاری را هم نداشته و ندارم .این جا برای من محلی ست که می توانم کمی حرف بزنم ولی نه همه ی آنچه که در دلم میگدرد . چاره ای هم نیست از هیچ ننوشتن بهتر است .
از دوستان عزیزی که در این یکسال به " مطربانه " سرزده اند صمیمانه سپاسگزارم .

۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

درگذشت نادر ابراهیمی را تسلیت می گویم

نادر ابراهیمی که همیشه تصویر درستی از وطن ارائه می کرد برای همیشه در خاک وطن غنود .
قصد آن ندارم که مثل مرده پرستان برایش به سوگ بنشینم و به سرو سینه بزنم .کاری که مخصوصا در این چند روز گذشته آنقدر مطرح شده که دیگر از مزه افتاده است .هر انسانی یک روز به دنیا می آید و یک روز هم می میرد .حال اگر جوان باشد و زودتر از وقتی بمیرد که بطور معمول برای آدمها انتظار می رود مرگش واقعا درد ناک است و اطرافیان و دوستانش بحق ناراحت اند و تنها لطف خداوند می تواند به آنها در تحمل این مصیبت کمک کند .ولی اگر مرگ در کهنسالی باشد نعمتی ست که از جانب خداوند به بشر داده می شود و به گمان من سوگواری در حد معمول انتظار می رود و نه بیشتر .
نادر ابراهیمی برای این مملکت بسیار زحمت کشیده و در همه زمینه های ادبی و هنری تلاش بسیاری داشته است .از اینرو مرگش برای وطن و برای دوستداران وطن ضایعه بزرگی ست .و تاسف بار ترآن که مثل او به این زودیها نخواهیم داشت .
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
درگذشت این عزیز را به همه دوستدارانش تسلیت می گویم .
سروده های او را در باره وطن از سایت نادر ابراهیمی بشنوید .